עיצוב מרכז בית מאזן – רוח ים

בית מאזן המיועד לאנשים במשבר נפשי

רוח ים – בית מאזן לאנשים במשבר נפשי

הלקוחות, שהם המשקיעים של "בית מאזן" ביקשו להפוך את המקום על בוריו וליצור ממנו בית. בית אמיתי, לא עוד בית ריפוי במסווה בית חולים, אלא בית המבוסס על ראיה הוליסטית ומודל קהילתי חברתי, בו יוכלו הדיירים להרגיש בסביבה בטוחה, פתוחה וטבעית. המבנה שימש קודם לכן כבית פרטי בשטח של 300 מ״ר בנוי על שטח של דונם, קו ראשון לחוף הים בהרצליה פיתוח. הבית הקיים כלל חדר מאסטר הורים,4 חדרי שינה, 3 חדרי רחצה, שירותי אורחים, מטבח, חדר שירות, מחסן סלון ופינת אוכל.

הגג, לא היה כלל בשימוש למרות שניתן היה להנות ממנו מתצפית מדהימה. בפגישה הראשונה עם המשקעים, התבקשתי לייצר חדרי שינה, חדרי רחצה, חדר מנהל, חדר רופא מטפל, אזור קבלה, חדר כביסה, מטבח פנימי, מטבח חיצוני, חדר אוכל מרווח סלון גדול, וכל זאת בתקציב מוגבל. החלק הכי כייף בפרויקט היה, שהמשקיעים נתנו לי יד חופשית בכל מה שקשור לעיצוב ואופי המקום. לאחר הבנת החלל עם כל מגבלותיו, הצלחתי למקסם את החלל ואף למצוא פתרון לחדר שינה נוסף שהגדיל את רווחיות המקום. כל זאת עם תכנון שיצר חלל פרטי וחלל ציבורי, כך שדיירי המקום ירגישו שפרטיותם לא נלקח. הכניסה המקורית לבית הייתה קודם לכן ממרכז הבית, מה שהפריע לחלוקת החלל לאזור פרטי וציבורי, לכן הפתרון היה להעביר את הכניסה לחזית הבית. הכניסה החדשה הוגדרה על ידי קיר זכוכית קבועה המשולבת עם דלת ציר בגימור בלגי אפור כהה.

השימוש בזכוכית בקיר הכניסה, חיבר את פנים הבית לגינה הירוקה והנוף לים ומהצד השני הכניס את החוץ והאור פנימה. בסמוך לדלת הכניסה יש את אזור הקבלה, המותאם לצרכי המקום, בגודלו ובמאפייני החומר הדורשים עמידות גבוהה. לכן בחרתי לחפות בחומר עמיד לשמש ישירה ולשריטות – לוחות CDF הינם לוחות עץ דחוסות בחיפוי פורמייקה דמוי בטון. מאחורי הדלפק יצרתי ארון שירות בגימור אלון טבעי עם לייסטים אנכיים. עוד באזור הקבלה יש את שירותי האורחים הנגישים לדיירי הבית ולמבקרים. כל החלל מלבד המטבח והמקלחות כמובן, חופו בפרקט אלון טבעי, עמיד לשחיקה ולמים, ונותן תחושה נעימה וחמימה של בית. בהמשך לאזור הכניסה מקבל אותנו סלון מרווח שהוא הלב של הבית. את הקיר המרכזי חיפיתי בטפט עלים בגווני שחור ולבן, יצרתי ספה מודולרית בהתאמה אישית בגווני כחול עם בד דמוי קטיפה נעים למגע, שיכולה להתאים לפעילויות השונות והמגוונות המתקיימות בחלל זה לדיירי הבית, כל זאת תוך מחשבה על פרקטיות ותחזוקה נוחה של הספה.

דיירי הבית משתתפים בתחזוקה של הבית וגם בהגשת האוכל ושטיפת הכלים, לכן תכננתי 2 מטבחים. מטבח פנימי בו מבשלים את הארוחות ושוטפים את הכלים ומטבח חיצוני המשמש לפינת קפה, מקרר משקאות, מדיח, כיור והרבה אחסון שתמיד נחוץ. כל כלי ההגשה והסכום נמצאים במטבח החיצוני, כך שיהיה נגיש לדיירים בזמן עריכת השולחנות והגשת האוכל. הארוחות מתקיימות סביב 2 שולחנות ארוכים באלון טבעי ורגלי ברזל בצבע שחור, הכיסאות מרופדים בגוון אפור. מבנה שולחנות האוכל ואופן העמדתם בחלל, מחזק את תחושת הלכידות הקבוצתית תוך כדי הארוחה המשותפת. מעל כל שולחן יש גוף תאורה בזהב המזכיר בצורתו את הטפט בסלון. בחרתי בווילונות מיוחדים, המשלבים לבן וכחול כמו הנוף שמשתקף מחדר האוכל.

את האזור הפרטי יצרתי על ידי מסדרון ארוך עם פתרונות אחסון שדרכו מגיעים לחדרי השינה, המקלחות, חדר רופא וחדר מנהל. כאשר המסדרון פוגש את חלל הסלון, הוא מתגלה כמחיצה אוורירית החושפת אט אט את דמות האדם הצועד אל החלל הציבורי. באזור הפרטי, ניתן למצוא את חדרי השינה כאשר בכל חדר ישנן שתי מיטות נפרדות עם שידות צד, ארון בגדים ושולחן כתיבה אישיים לכל דייר. המקלחות הן משותפות, כך שיצרתי 2 מקלחות עבור נשים ושתי מקלחות עבור גברים. בסוף המסדרון ישנה יציאה לחצר האחורית, המשמשת לדיירים פינת ישיבה אינטימית וגינת ירק שהם מטפחים בעצמם.